Ви маєте змогу допомогти АПУ

Експертна думка

Кримінальна відповідальність під час воєнного стану: законодавчі новели

Вчора в Україні прийняли законопроєкт № 7189, яким запроваджено кримінальну відповідальність за несанкціоноване розповсюдження інформації про направлення, переміщення та розташування українських військових. Також Верховна Рада прийняла законопроєкт № 7146 про кримінальну відповідальність за використання під час воєнного стану гуманітарної допомоги не за цільовим призначенням.

Проаналізував новації та розповів про них Денис Овчаров, член Ради Комітету АПУ з кримінального та кримінально-процесуального права, партнер Legal House.

Законом впроваджується ст. 114-2 КК України, якою встановлено кримінальну відповідальність за несанкціоноване розповсюдження інформації про направлення, переміщення міжнародної військової допомоги в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних сил України чи інших військових формувань України, вчинене в умовах воєнного або надзвичайного стану.

Одразу виникає запитання, як відмежувати вказаний злочин від, наприклад, державної зради. Річ у тім, що розташування, організаційна структура тощо військових установ у період воєнного часу є державною таємницею. Водночас відповідно до ст. 111 КК України передача цих відомостей на шкоду суверенітету, обороноздатності, державної безпеки кваліфікується як державна зрада. Також подібні дії можуть бути розцінені як шпигунство (ст. 114 КК України), якщо дії вчинені іноземцем або особою без громадянства. При цьому розповсюдження інформації, по суті, є такою ж формою передачі інформації, «замаскованої» під публічне висвітлення.

Треба звернути увагу, що відповідно до нової статті несанкціонованим вважається будь-яке розповсюдження інформації, тобто таке, що вчинене певною особою вперше, так і наступне розповсюдження вже опублікованої інформації зовсім іншою особою.

Отже, подібна редакція має бути виправлена, оскільки відповідальності повинна підлягати особа, яка вперше вчинила публічне висвітлення забороненої інформації, а не особи, які фактично вдруге або втретє розповсюдили дані, що вже знаходяться у публічному доступі.

Запровадження кримінальної відповідальності за незаконне використання гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги — також важливі та необхідні зміни з урахуванням ситуації в Україні, але, як і зі змінами щодо переміщення військ, диспозиція вказаної статті може накладатися на диспозицію ст. 190 КК України, при якій, наприклад, особа буде здійснювати свою діяльність добровольця чи ФОПа з метою заволодіти гуманітарною або безоплатною допомогою і реалізувати її у власних корисливих інтересах.

Також не зрозуміла кваліфікаційна ознака цього діяння щодо реалізації гуманітарної допомоги на загальну суму не менше 620 тис. грн. Відсутні жодні пояснення, чому законодавцем визначена саме така сума і що буде в тому випадку, якщо загальна сума буде меншою, наприклад 600 тис., тобто вказане буде вважатися замахом на злочин чи кваліфікуватися за іншою статтею через недостатність суми збитків. Водночас не зрозуміло, як співвідносити суму збитків у 620 тис. грн за новою статтею та розміри заподіяння збитків за ст. 190 КК України.

Низка запитань і непорозумінь виникає і в практичній площині. Наприклад, при кожному продажі гуманітарної допомоги (відповідного товару) чи буде це вважатися кожен раз окремим злочином, який підлягає окремій реєстрації в ЄРДР як кримінальне провадження, чи це один продовжуваний злочин. Вказане важливо для кваліфікації діяння, оскільки в першому випадку матиме місце ознака повторності, що може вплинути і на покарання особи.

Також доцільно було б виокремити продаж допомоги військового призначення (бронежилети, військовий одяг тощо) та інших видів гуманітарної допомоги, оскільки в першому випадку такий продаж матиме більш негативний вплив на обороноздатність війська, тому і відповідальність варто зробити тяжчою.

Загалом зазначена ініціатива законотворців є цілком слушною і вчасною, однак конкретизація та диспозиція запропонованих статей ще потребує доопрацювання.

Related posts
Експертна думкаНовини

«Транспортний безвіз»: відповіді на найпоширеніші запитання українського експортера

Експертна думкаНовини

Наміри Кремля: чому війна Росії проти України є геноцидом українського народу. Матеріал Президентки АПУ Анни Огренчук для «Радіо Свобода»

Експертна думкаНовини

Чи отримає Україна нові можливості в якості кандидата на вступ до ЄС?

Експертна думкаНовини

Після ратифікації Стамбульської конвенції Україна має створити притулки для жертв домашнього насильства, - заступниця голови Комітету АПУ з міжнародного права Анна Буквич