Ви маєте змогу допомогти АПУ

Новини

Аліса Бурцева: «У правників є час і найголовніше — знання, щоб надавати юридичну допомогу державі та громадянам, які постраждали від війни»

Аліса Бурцева — одна із 200 правників, які працюють на гарячій лінії Асоціації правників України та щодня надають юридичну допомогу всім, хто біжить від війни: від організації гуманітарних коридорів до фіксації пошкодженого майна. Географія дзвінків вже давно вийшла за межі України, адже українці за кордоном потребують правового супроводу з міграційного законодавства, соціальних питань і працевлаштування.

Гаряча лінія АПУ стала не лише юридичною допомогою, а й психологічною підтримкою. Постраждалі від бойових дій розуміють, що сам-на-сам зі своєю проблемою не залишаться. Про те, як працює гаряча лінія, як юристи-волонтери знаходять швидкі відповіді на складні правові питання та хто для них є емоційною розрядкою після робочого дня — читайте в інтерв’ю Аліси Бурцевої для «Юридичної практики».

Аліса Бурцева, волонтерка гарячої лінії АПУ

Чим ви займалися до 24 лютого 2022 року, в якій практиці працювали?

Я універсальний адвокат. Маю досвід у сімейному, кримінальному, податковому праві.

Коли і чому ви прийняли рішення долучитися до гарячої лінії?

Я долучилася 28 лютого. Як адвокат я була в різних професійних групах у соцмережах, там і побачила заклик Асоціації правників долучитися до волонтерської діяльності. Рішення прийняла одразу, адже я маю досвід такої роботи: пройшла навчання як волонтер.

По-перше, зараз усі повинні допомагати один одному. По-друге, у нас зараз є вільний час і найголовніше — знання, тому ми можемо надавати допомогу державі та громадянам, які постраждали від війни. Кожен допомагає, чим може. Я не вмію робити бронежилети, але можу надати правничу допомогу і сподіваюся, що моя робота корисна і справді допомагає людям. Всі мої колеги зайняті: хтось в ТрО чи волонтер, хтось супроводжує евакуацію бізнесу, чимало займаються вирішенням проблем судочинства в умовах воєнного стану.

Яким був перший дзвінок, який ви прийняли?

Телефонували дві жінки з Харкова. Налякані, розгублені, бо всі ми розуміємо, в якому жаху опинилися харків’яни. Вони хотіли дізнатися про наявність гуманітарних коридорів, як їм виїхати і дістатися обраної країни. Це була Естонія. Їм потрібна була консультація, які саме правила діють для громадян України відповідно до естонського законодавства.

Коли я сама поїхала з Києва, то вже почали надходити питання. Тому вже у безпеці, ще до роботи на гарячій лінії, допомагала іншим. І наразі кількість контактів значно розширилася: мій телефон передається від одних людей, які вже отримали консультацію і вирішили свою проблему, до інших, хто ще потребує допомоги, друзі надають друзям, знайомим. І ми на зв’язку саме вживу, бо хтось не має досвіду спілкування в телеграм-каналах, у когось просто немає інтернету. Часто телефонують ті, з ким ми спілкувалися в Україні, але вони вже перетнули державний кордон, і їм потрібна правова допомога у країні тимчасового перебування.

Скільки запитів надходить щодня?

Важко порахувати, бо ти концентруєшся не на кількості, а на якості й оперативності вирішення питання. Крім того, юристи постійно на зв’язку один з одним, ми обмінюємося знаннями, тому що немає сталої практики через часту зміну законодавства. Найчастіше змінюються правила виїзду чоловіків за кордон. Це і найпоширеніше питання. Нерідко змінюються правила оформлення тимчасового захисту в країнах ЄС: є рішення Ради Європи, але в кожній країні діє своє національне законодавство і певні обмеження. Все це потрібно знати. Чимало запитань щодо надання відстрочки та вільного трактування норм законів про мобілізацію та військову службу. Наприклад, якщо особа має відстрочку призову як студент стаціонару, то вона не зобов’язана звертатися до військкомату за місцем реєстрації, щоб додатково отримувати це підтвердження. Є вільне трактування щодо затримання та доставки до військкомату. Тобто запитань багато.

Скільки часу йде на обробку одного питання?

Якщо є відповідь на питання, то я готова надати її досить швидко, наприклад, скинути посилання на законодавство. Іноді буває, що звернення в телеграм-каналі не містить повної інформації, і ти повинен з’ясувати деталі, а людина не завжди є на зв’язку, тоді потрібно більше часу на обробку. Кожне звернення унікальне та індивідуальне і потребує особливого підходу.

Гаряча лінія з правової допомоги сьогодні, мабуть — вже не тільки юридичне консультування, а й психологічна допомога. Яке звернення вас найбільше вразило, що найбільше запам’яталося?

Всі юристи надають психологічну допомогу. Я починаю розмовляти, і коли людина усвідомлює та сприймає, що їй кажуть, то вона заспокоюється й починає слухати. Це психологія: людину у стані шоку можна заспокоїти, коли сам спокійний. По-друге, люди, які потребують допомоги, усвідомлюють, що вони не сам-на-сам зі своєю проблемою, їм допоможуть. У нас був випадок, коли люди з Бучі (Київська область) не змогли додзвонитися в екстрені служби, тому написали нам. Їм потрібно було повідомити, що вони живі, що вони в певному місці і їм потрібна допомога. У мене були контакти з Бучею, ми передали інформацію, і їм допомогли за першої можливості. Телефонувала жінка з окупованого Бердянська, і я їй допомагала шукати гуманітарні коридори. Вона була в емоційному стані, бо до найближчого місця, звідки вирушав евакуаційний транспорт, було 55 км. Географія дзвінків та запитів до Асоціації дуже різна: Маріуполь, Одеса, Краматорськ, Українка під Києвом, Ірпінь у перші дні, Київ, навіть Львів.

Чи відомо вам про подальшу долю цих людей, які зверталися за допомогою?

Жінка з Бердянська таки виїхала, дуже емоційно важко давалося їй це рішення. Так, іноді телефонують, коли знаходяться в повній безпеці. Але починаються вже інші проблеми: то не надають соцдопомогу, то звільняють або не надають відпустку.

Чия історія найбільше вас вразила?

Жінка звернулася щодо пошкодження будинка. І поки ми з нею спілкувалися, надійшла допомога.

Було ще одне емоційне спілкування з військовослужбовцями з Маріуполя щодо того, як їм фіксувати цивільні жертви. Перше, що порадила — звертатися на електронну платформу Офісу Генерального прокурора https://warcrimes.gov.ua, де є можливість надсилати фото та відео жертв і пошкоджень. Ця інформація буде важливою та корисною для подальшої ідентифікації і стане доказовою базою всіх воєнних злочинів рф проти України та цивільних громадян для Міжнародного кримінального суду.

Що для вас є психологічною розрядкою, хто вас надихає?

Мої діти, киця, заняття спортом і робота.

Чи є якась універсальна юридична порада для тих, хто звертається за правовою допомогою?

Кожне звернення індивідуальне. Але щодо порад, то обов’язково потрібно знати свої права й обов’язки в межах країни. Це буде в нагоді всім. З досвіду роботи на гарячій лінії: чимало дзвінків саме про права, порушені вони чи ні. Крім того, якщо ще кілька тижнів тому я обирала країни для тимчасового прихистку для клієнтів, то сьогодні я раджу залишатися в Україні, бо певні процедури тут вже відпрацьовані й запущені, надається соціальних захист, діти мають можливість продовжити навчання тощо, а переїзд за кордон та облаштування там нині може стати справжнім стресом.

Related posts
Новини

Наш голос ще гучніший: до лав АПУ приєдналися 17 правників

Експертна думкаНовини

«Транспортний безвіз»: відповіді на найпоширеніші запитання українського експортера

Експертна думкаНовини

Наміри Кремля: чому війна Росії проти України є геноцидом українського народу. Матеріал Президентки АПУ Анни Огренчук для «Радіо Свобода»

ВажливоНовини

Створення Спеціального трибуналу для України у справах про злочин агресії - GAN готує офіційну доповідь